Fånga bloggarna med Twinglys “Blog Box”

Lindex Twingly

TWINGLYS “BLOG BOX” SOM SEDD HOS LINDEX.

Att samarbeta med bloggare är något jag som digital marknadsförare talar väldigt varmt och högt om av många anledningar. I många fall kräver långsiktiga bloggsamarbeten mycket tid och fingertoppskänsla men idag ska jag prata om ett verktyg som jobbar för båda dig och bloggarna – utan att du behöver göra något alls.

Twinglys “Blog Box” fångar upp ingående länkar från bloggare som skrivit om produkter på din webshop och länkar tillbaka till dem från produktsidan. Du kan placera ut boxen både på de separata produktsidorna men även en “Senaste bloggposter” på första sidan på sin sajt eller annan valfri sida. Du kan helt enkelt se det som ett länkbyte, att du återgäldar tjänsten när bloggaren länkar till dig.

Så, vad är det som är så bra med Twinglys “Blog Box”?

  • Oberoende tips vid produkten – Det är sedan länge känt att människor lyssnar mer på sina vänner, bloggare och andra de anser trovärdiga när de bestämmer sig för att köpa något. Om en oberoende bloggare tipsar om in produkt (och dessutom precis där kunden ska köpa produkten) smäller det bra mycket högre än om du själv gör det.
  • Ökad länkkraft – Google gillar länkar. Ju fler kvalitetssajter (sajter med “äkta” content) som länkar till dig, desto bättre rankning på Google. Enkelt!
  • Bredare mågrupp – Du når inte bara dina egna besökare, du når även bloggarnas besökare. Detta kan således leda till att du får nya kunder!

Och vad säger bloggarna?

Bloggare älskar uppmärksamhet, det är ingen hemlighet, det är ju därför de bloggar! 86% av bloggare skulle länka oftare till produkter på webbshoppar om shoppen i sig länkade tillbaka till dem vid produkten.

Men tänk om de säger något negativt då?

Tough shit! Det är smällar man får ta när man jobbar med transparens och relationsskapande. Men tänk istället så här! Om någon skriver något negativt om din produkt eller om upplevelsen på er sajt, har du en chans att inför världens ögon ställa det hela till rätta. Skriv i kommentarsfältet och uppmärksamma problemet, erbjud hjälp och visa att du bryr dig om kundens/bloggarens upplevelse. På det sättet kan du inte bara vända en negativ situation till en nöjd kund utan även håva in lite positiv PR på köpet.

Läs mer om Twinglys Blog Box »

Be Sociable, Share!
||||| 1 Gilla! |||||

Leave a Comment.