Ta tillbaka ditt innehåll!

Ta tillbaka ditt innehåll

I vårt dagliga arbete som digitala marknadsförare med content marketing och sociala medier använder vi en mängd olika kanaler för att sprida vårt innehåll. Innehåll som ofta är skapat, eller åtminstone tweakat, för den specifika kanalen. Men vad händer om dessa externa kanaler ändrar spelreglerna? Var ska då kunderna hitta det innehåll du jobbat så hårt med? 

För några veckor sedan kom en rapport om hur Facebook nyligen åter igen ändrat sina algoritmer som spelar in i din Facebooksidas synlighet mot dina fans. Slutsatsen i rapporten var att så få som bara några procent av de som gillat din sida, och uttryckligen är intresserade av ditt innehåll, faktiskt ser det i sitt flöde. Detta är ett tydligt affärsmässigt drag från Facebooks håll att få fler att betala för sin exponering och annonsera sina page posts. Det är smart, men samtidigt otroligt frustrerande för oss som lagt mycket tid, energi och pengar i vår Facebookstrategi.

Betyder detta dock att allt är förlorat? Självklart inte. Det viktigaste finns fortfarande kvar. Innehållet. Det jag vill säga med det här inlägget är – ta tillbaka ditt innehåll!

De sociala medierna, bloggar och andra externa kanaler är självklart fortfarande otroligt viktiga för spridning, relationsbyggande och kundsupport. Men din egen sajt, din egen bas, är det viktigaste. Det är här ditt innehåll ska ha sitt hem. Grunden till allt innehåll du sprider, om det är bilder, tävlingar, artiklar eller något annat, bör också gå att hitta på din egen sajt.

Egna kanaler – därför är de viktigast!

På de sociala kanalerna kanske man ibland även lyfter externt innehåll. Någon annans blogginlägg, en nyhet eller en söt kattbild. Paketera istället in det externa innehållet på din eget sajt! Skriv en kort summering av blogginlägget eller nyheten och länka vidare till den aktuella sidan – men länka i mesta möjliga mån till din egen sajt från de sociala medierna. På det här sättet lär du din publik att det är på din egen sajt det händer.

Vilka egna kanaler bör man då fokusera på?
  • Bloggen – Företagsbloggen är långt ifrån död. Görs den rätt kan det här vara den starkaste kanalen, både i sociala medier och från Google. Förutom att vara väldigt viktig ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv så är det också platsen där du kan låta ditt företag vara personlig och uppdaterat – på din egen plattform.
  • Nyhetsbrev – Nyhetsbrevet är fortfarande en av kanalerna som är allra effektivast för att skapa engagemang och konvertering. Med rätt ämnesrad, call to action, samt självklart innehåll, är din chans att leda kunderna till precis det de behöver – och precis det du vill lägga fokus på.
  • Fronsidepuffar – Jobba med en dynamisk förstasida på sajten. Byt ut puffar, ha ett bloggflöde, jobba med bildspel. Det finns så mycket man kan göra för att då sajten att kännas ny och fräsch varje gång kunden besöker. Locka till interaktion!

Slutsats: Lär din publik att sajten är den första platsen de ska gå för att hitta de senaste om dig och ditt företag, vare sig det gäller utbildande innehåll, tips och råd eller produkter.

Behöver du hjälp med att sätta upp en framgångsrik företagsblogg eller kanske optimera ditt nyhetsbrev? Jag hjälper dig. Kontakta mig här!

Be Sociable, Share!
||||| 2 Gilla! |||||

2 Comments

Leave a Comment.