Vad vi har att vinna genom att sudda ut gränserna mellan professionellt och personligt

SSMX – Ett perfekt exempel på där person och profession möts.

När jag startade mitt företag förra våren skapade jag en helt ny profil för företaget. Ett nytt namn, nytt Twitterkonto, nytt Instagramkonto och separat Facebooksida. Detta för att hålla isär mitt privata jag med mitt företag. Var tydlig. För att vara professionell.

Åtta månader senare vänder jag helt om. Jag slår ihop alla mina kanaler och lägger fokus på min person. Och jag ska förklara varför.

Det har varit ett otroligt lärorikt år. Jag har lärt känna massor av intressanta människor, lärt mig nya branscher och mest av allt, jag har lärt känna mig själv. Och det jag tagit fasta på mest av alla är – jag är mitt företag. Jag är mitt varumärke.

På försommaren förra året gick jag en kurs i företagande på Trygghetsrådet. Under min presentation av min affärsplan frågade min handledare mig, ”vad är det som gör ditt företag unikt?”. Och svaret var ju egentligen så enkelt. Jag. Det är ju jag som gör mitt företag unikt. Det finns många som gör samma sak som jag och kan ungefär samma saker, men det finns bara en som gör det med mina livserfarenheter och med min kunskap. Med min passion. På mitt sätt.

Vi har otroligt mycket att vinna på att låta vår personliga, och i vissa fall privata, person skina igenom, även i professionella situationer. 

  • Transparens bygger förtroende. Det är det här vi har tjatat på våra kunder om sedan sociala medier slog igenom. Var äkta, var transparenta. Och det gäller självklart även för oss som jobbar med digital marknadsföring.
  • Visa ditt spektrum. Du är ju inte bara ditt jobb. Du kanske är grym på film eller fotboll eller helt nednördad i Star Trek. Genom att släppa in dina kunder och intressenter i dina personliga kanaler blir du mer mångfacetterad och lättare att relatera till som person. Och kanske kan du knyta kontakter på en helt annan nivå när du visar kunskap utanför din bransch.
  • Personliga kontakter blir kunder. Det funkar ju även åt andra hållet. Om du pratar om ditt jobb i dina privata kanaler breddar du ytterligare dina chanser till uppdrag och kunskap. Nyttja ditt personliga nätverk, även där kryllar det av karriärmöjligheter!

Allt handlar om balans och hur mycket du vill visa av den du är, både professionellt och privat. För mig är dessa två tätt sammanknutna, på grund av att jag, som jag tidigare skrivit på bloggen, är mitt företag. Mitt CV visar vad jag kan, men mina sociala kanaler visar vem jag är och vad jag gör med det jag kan.

Vi måste våga släppa taget. Våga mixa ihop jobb och jag och liv och tro att eftersom vi alla är människor så är det ändå i slutändan där som vi kommer att knyta an till varandra.

Be Sociable, Share!
||||| 1 Gilla! |||||

4 Comments

  1. Hej jag hittade precis hit från en facebooklänk och måste säga att det verkligen var på tiden att jag gjorde det. Jag undrar lite vad du gick för utbildning? Jag läser just nu medie- och kommunikationsvetenskap B på Uppsala Universitet och vill i framtiden jobba med PR och kommunikation i olika medier – precis som du gör nu. Så sitter du inne på något tips, praktikplats eller annan matnyttig information som du vill dela med dig av tar jag tacksamt emot.
    Vänligen Erika Karlsson

    Reply
    • Jag har faktiskt inte pluggat så mkt utan gått livets hårda skola. 🙂 Är webbdesigner i botten och sedan vidareutbildad till webbredaktör. PR tror jag dock handlar väldigt mycket om personlighet, nätverkande och mod. Underskatta aldrig ditt personliga nätverk! Tänk lite “allt i ett”. Tänk jobb privat och privat i jobb, allt flätas samman. Lycka till!

      Reply

Leave a Comment.