Zlatan för Volvo – reklam eller content marketing?

Zlatan

Zlatans hypade reklamfilm för Volvo, som går under namnet “Made by Sweden”, släpptes igår på YouTube och gick sedan som en löpeld genom sociala medier. Videon har redan över 400 000 views på YouTube och det har inte ens gått ett dygn. När en reklamfilm går viral på det här sättet, har den då passerat gränsen och gått över till content marketing-blocket?

Reklamfilmen, som enligt Resumé är en större produktionssatsning än en normal svensk långfilm, släpptes på YouTube klockan 20.10 igår kväll. Twitter gick bananas och hyllningarna avlöste varandra. Och jag kan bara hålla med. Det är en tokigt snygg reklamfilm. Snön är snygg, Zlatan är snygg, skogen är snygg och ja, bilen också. Men bilen är sekundär och inte speciellt många pratar om den utan det är Zlatan och hans omskrivning av nationalsången till “Jag vill leva, jag vill dö i Sverige” som man pratar om. Men Volvo lyckas ändå. Vem som är avsändaren råder det inget tvivel om.

Min tanke är denna; rent tekniskt, om en reklamfilm når den här nivån av spridning och får den här typen av PR inom bara det första dygnet, kan den då inte klassificeras som Content Marketing likväl som reklam? Min åsikt är att JA, visst sjutton är den det. Det här är ju vad alla digitala marknadsförare drömmer om. Att skapa en video som får ett eget liv och tar sig runt hela internet på eget maskin, det är The Holy Grail.

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera Forsman & Bodenfors och Volvo Cars, hädan efter vill vi leva och dö i Sverige.

Se filmen nedan.

Be Sociable, Share!
||||| 2 Gilla! |||||

5 Comments

  1. Jag håller med om att Volvo-reklamen absolut är content marketing eftersom den egna produkten finns med i bakgrunden av en story som egentligen inte har med bilen att göra.

    Däremot håller jag inte med om att viraliteten i sig påverkar definitionen av marknadsföringen. Även misslyckad content marketing är content marketing och även lyckad reklam är reklam osv.

    Reply
    • Då måste du missförstått mig. Viraliteten påverkar inte definitionen, men den är onekligen något man eftersträvar och önskar när man skapar sitt innehåll.

      Reply
      • Ok, men vad menar du då med “När en reklamfilm går viral på det här sättet, har den då passerat gränsen och gått över till content marketing-blocket?”

        Det var det jag tolkade som att du tycker att reklamfilmen ska kallas för content marketing bara för att den blivit viral.

        Reply
  2. Du frågar dig “om en reklamfilm når den här nivån av spridning och får den här typen av PR inom bara det första dygnet, kan den då inte klassificeras som Content Marketing likväl som reklam?”

    Det är definitivt frågan om värdeskapande marknadskommunikation, vilket innebär att den uppfyller två kriterier för att kallas content marketing. Men den kommer till korta när det gäller två andra kriterier: den är huvudsakligen tänkt för köpt media och den har inte producerats i en fortlöpande process. Alltså är det inte content marketing.

    Jag skrev om detta i “Du gör inte content marketing – du bara tror det”: http://www.kntnt.com/du-gor-inte-content-marketing-du-bara-tror-det/1270

    Reply

Leave a Comment.